Gaitasun digitala helduen irakaskuntzan. Oinarrizko jakintzak

BOE argitaratutako helduen irakaskuntzarako curriculuma irakurtzen.

TREBAKUNTZA DIGITALA

Arlo digitalaren hezkuntza-balioa lotuta dago bere gaitasun espezifikoak herritarren eguneroko testuinguruetan integratzearekin, eta hori curriculumaren ardatz nagusietako bat da. Arlo honen bidez, ikasle helduek ingurune digitaletan modu aktiboan, seguruan eta arduratsuan parte har dezaten laguntzen duten ikaskuntzak eskuratzen dira. Hori dela eta, gaitasun espezifikoen helburua da informazioa edo datuak Interneten bilaketen bidez lortzeko eta plataforma digitaletan erlazionatzeko eta elkarreragiteko beharrezkoak diren ezagutzak, trebetasunak eta jarrerak garatzea, ikasleek uler dezaten Internet informazioa, haren iturriak eta asmoak testuinguruan kokatzeko eta kontrastatzeko irizpideak aplikatzeko espazio bat dela, eta, aldi berean, ezinbesteko tresna dela bizialdi osoko ikaskuntza garatzeko eta egungo gizartean aktiboki parte hartzeko. Horrek esan nahi du datuak eta edukiak partekatzen eta informazioa hainbat formatutan sortzen eta berregiten ikasi behar duela, etiketa digitala, erabilera-lizentziak eta egile-eskubideak errespetatuz. Gaitasunek, halaber, ingurune digitalen erabilera desegokiari eta segurtasunik gabekoari lotutako arriskuak aintzat hartzea dakarte, bai eta identitate digitala eta datu pertsonalak, erabiltzaileen osasun fisikoa eta mentala eta ingurumena babesteko oinarrizko neurriak aplikatzea ere. Arloak, halaber, beharrezko ikaskuntzak ematen dizkie ikasleei, guztiek erabiltzeko gailu digitalen kudeaketarekin eta mantentze-lanekin lotutako oinarrizko arazoak konpontzeko.

Ebaluazio-irizpideak, gaitasun espezifikoen eskuratze-maila baloratzeko elementu gisa, ikasleak bere jardunari buruz hausnartzera, bere ohituren kontzientzia hartzera eta praktika desegokiekin errutina digital osasungarriak, iraunkorrak, seguruak eta kritikoak sortzera bideratuta daude.

Oinarrizko jakintzak elkarri lotutako lau bloketan antolatuta daude

Gailu digitalak, sistema eragileak eta komunikaziokoak multzoak jakintza batzuk biltzen ditu, bai gailu digitalen eta haien gailu konektatuen arkitektura eta oinarrizko osagaiak ezagutzen dituztenak (hardware), bai sistema eragileak eta komunikazio-sistemak eta Internet instalatzen eta konfiguratzen dituztenak  (softwarea). 

Ingurune pertsonala, soziala eta profesionala digitalizatzea blokeak alfabetatze digitalarekin lotutako ezagutzak, trebetasunak eta jarrerak biltzen ditu, eta, beraz, informazioaren bilaketarekin, hautaketarekin eta artxiboarekin, eduki digitalen edizioarekin eta sorkuntzarekin, eta ingurune digitaletan datuen lankidetzarekin eta hedapenarekin lotutako jakintzak biltzen ditu. 

Segurtasun eta ongizate digitala multzoak segurtasunaren hiru zutabeak ditu ardatz: gailuena, datuena eta pertsonen osotasunarena. Jakintza horiei esker, ikasleek prebentzio- eta babes-neurriak ezagutu eta inplementatu ahal izango dituzte, gailuek, datuek eta pertsonek ingurune digitaletan etengabe elkarreragiten duten mundu batean izan ditzaketen arriskuei eta mehatxuei aurre egiteko. Beraz, nortasun digitala zaintzearekin, datuen pribatutasunarekin eta hatz-marka digitalarekin lotutako alderdiak barne hartzen ditu. 

Herritartasun digital kritikoa blokeak erabilera jasangarriko ohiturekin eta sareko interaktibitatearekin lotutako jakintzak biltzen ditu, hau da, teknologiaren eragina, etiketa digitala, lizentzien erabilera edo partekatutako baliabide digitalen jabetza intelektuala bezalako gaiak biltzen ditu, baita albiste faltsuak eta iruzurrak detektatzeko estrategiak ere.

Arlo digitalak aukera eman behar du ikasle helduen errealitatea curriculumeko elementuekin konektatzeko, tresna eta teknologia digitalen erabilera pertsonalekin, sozialekin, prestakuntzarekin eta lanarekin lotutako zalantzak eta arazoak oinarri hartuta. Era berean, sareko segurtasuna hobetu behar du, baita beste pertsona batzuekiko eta erabilera komuneko aplikazioekiko elkarrekintzak ere. Arloa behar bezala garatzeko, ikaskuntza-egoerak diseinatzea gomendatzen da, ikasleen prestakuntza-premietara egokitzen diren eta antolamendu kognitiboan eta gizarte-, pertsona- eta lan-arloko eskaerei aurre egiteko erabaki-gaitasunean aldaketak eragiten dituzten ikaskuntza-esperientziak sortzen dituzten testuinguruan kokatutako zereginak ebazteko.

Posted in HHI

Utzi iruzkina